מטות תשע"ו (גליון מספר 962)
פרשת מטות
גליון מס' 962 תשע"ו
(קישור לדף המקורי)
וְאִשָּׁה כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה'
וְאָסְרָה אִסָּר בְּבֵית אָבִיהָ בִּנְעֻרֶיהָ.
(במדבר ל, ד)
ר' נתן אומר: כל הנודר
– כאילו בנה במה.
רש"י: בשעת איסור במות.
(יבמות ק"ט, ע"ב)
הנודר מעתיק עצמו
מהוויתו בזמנו ההווה אל עתידו, אל פרק זמן שלא בא עוד, ומחייב עצמו במה שיהיה עליו
לעשותו בבוא הזמן. והנה בדבר זה, בהעתיקו עצמו במחשבתו לעתיד שהוא בלתי ידוע לנו
(כי מי ידע מה ילד יום ומה תלד השעה הבאה? – בזה טמון החטא שבנדר). דיו לאדם שידע
לכלכל דרכיו בכל רגע מרגעי ההווה, ולחיותו כראוי וכנדרש, מה שיהא חובה עלינו ברגע
הבא, מה שידרש מאתנו לעשותו בעתיד, שומה עלינו לעשותו גם מבלי שנקבלנו עלינו בנדר.
ומה שאסור עלינו לעשותו, לא נוכל לקימו גם אם נקבלנו בנדר. נותר איפוא לנודר לנדור
בדברים שאינם מעלים ואינם מורידים; ויהא בזה מן האוולת הגמורה אם נרים לדרגת חובה
קדושה דברים שאינם מעלים ואינם מורידים, ועוד לגבי זמנים עתידים – הבלתי ידועים
לנו בהחלט.
(הרש"ר
הירש בראשית כח, כ)
מאוהב לאויב – משה והמדיינים
איריס יניב
פרק ל"א בספר במדבר נפתח בדברים הבאים של
ה' למשה: "נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים, אַחַר
תֵּאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ" (פס' 2). אנו יודעים עוד מבמדבר כ', שנגזר על משה
ואהרון שלא ייכנסו לארץ המובטחת, אלא ימותו במדבר. אהרון מת בהור ההר (שם,
פס' 29-22).
מותו של משה נדחה, כך מסתבר, עד לאחר שינקום את נקמת בני ישראל מהמדיינים. רק לאחר
מכן ייאסף אל עמיו.
מדוע חשוב כל כך לאל שמשה ינקום במדיינים לפני
מותו? מדוע דווקא הנקמה הזו נבחרה להיות הדבר האחרון שמשה אמור לעשות לפני שייאסף
אל עמיו? כדי לנסות לענות לשאלה זו, נברר מי היו המדיינים, מה היה הקשר שלהם למשה,
ובמה חטאו לבני ישראל.
נתחיל בשאלה מי היה מדיין. ובכן, מדיין
הוא אחד מששת בניו של אברהם, שנולדו לו מקטורה, אותה לקח לאישה לאחר מות שרה.
בבראשית כ"ה אנו קוראים: "וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה
וּשְׁמָהּ קְטוּרָה. וַתֵּלֶד לוֹ אֶת זִמְרָן וְאֶת יָקְשָׁן וְאֶת מְדָן וְאֶת מִדְיָן
וְאֶת יִשְׁבָּק וְאֶת שׁוּחַ… וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ
לְיִצְחָק. וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם נָתַן אַבְרָהָם
מַתָּנֹת וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ בְּעוֹדֶנּוּ חַי קֵדְמָה אֶל אֶרֶץ
קֶדֶם" (פס' 6-
אם כן, מדיין, יחד עם חמשת אחיו, שוּלחו מעל
יצחק. אמנם הם קיבלו מאברהם מתנות, אך, בדומה לישמעאל1, לא יכלו להישאר בקרב המשפחה.
הם לא הנבחרים. האם כאן נמצא שורש המתח בין עם ישראל למדיינים?
נחזור למדיין. נעבור לשאלה השנייה שהצגנו: מה
הקשר של המדיינים למשה? ובכן, הדברים ידועים ומוכרים: משה הגיע למדיין לאחר בריחתו
מפרעה. הוא מגיע לבאר, פוגש ומציל שם את שבע בנות רעואל כהן מדיין (הוא יתרו) מפני
ה
ב' 22-
וניצל (מפרעה). בפרשת "בהעלותך" מציע משה לחותנו לבוא איתו לארץ ישראל (במדבר
י' 32-29). אם
כך, יש לנו עדויות לקרבה בין משה למדיינים. מצב זה מחריף עוד יותר את השאלה שהצגנו
בתחילת דברינו: מדוע האל רוצה שדווקא משה ינקום במדיינים?
על מה יש לנקום במדיינים? נפנה לפרשת
"בלק". כזכור, בלק מלך מואב ראה את עם ישראל הרב ושמע מה שעשינו לאמורי,
והוא מפחד. אבל יש כאן בעיה: בלק הוא מלך מואב. מה הקשר למדיינים?
הקשר בין מואב ומדיין מופיע כבר בספר בראשית:
"וַיָּמָת חֻשָׁם וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו הֲדַד בֶּן בְּדַד הַמַּכֶּה אֶת
מִדְיָן בִּשְׂדֵה מוֹאָב…" (ל"ו 35). הוא נמשך גם בפרשת "בלק": "וַיֹּאמֶר
מוֹאָב אֶל זִקְנֵי מִדְיָן…" (במדבר כ"ב 4). בהמשך, משלחת של זקני מדיין וזקני מואב מגיעה
יחד אל בלעם ומנסה לשכנע אותו לקלל את עם ישראל: "וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי
מוֹאָב וְזִקְנֵי מִדְיָן…" (שם, פס' 7).
ובכן, מסתבר שיש בכתובים עירוב בין מואב
למדיין. אולי הדבר מעיד על כך שהמדיינים התיישבו באזור מואב (ממלכת ירדן של
ימינו), ואולי צודק רש"י האומר על כך: "והלא מעולם היו שונאים זה את זה
[המואבים והמדיינים], שנאמר (בראשית ל"ו): 'המכה את מדין בשדה מואב', שבאו מדין על מואב למלחמה, אלא מיראתן שלישראל עשו שלום ביניהם". ומוסיף על כך רבינו בחיי: "משל לשני כלבים שהיו
צהובין זה לזה. בא זאב על אחד מהם. אמר בלבו: אם איני עוזרו היום – הורג את זה
ולמחר בא עלי. נתחברו שניהם על הזאב". כלומר: שני האויבים התלכדו יחדיו כנגד
אויבם המשותף, עם ישראל.
לא רק על סיפור בלעם נדרש משה לנקום במדיינים.
לפי דברי משה לחיילים שנצחו את מדיין, ישנה סיבה נוספת לרצון לנקום במדיין:
"הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר
מַעַל בַּה' עַל דְּבַר פְּעוֹר וַתְּהִי הַמַּגֵּפָה בַּעֲדַת ה' " (במדבר ל"א
החטא של בעל פעור נחשב לאחד החטאים החמורים
בתקופת המדבר. המעשה מתואר בבמדבר כ"ה: "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל
בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב: וַתִּקְרֶאןָ
לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן:
וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל לְבַעַל פְּעוֹר וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל…
וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים אָלֶף" (פס' 9-
הסיפור מתחיל בזנות של העם עם בנות מואב,
אך בהמשך מתואר המעשה הפרובוקטיבי של איש ישראל עם אישה מדיינית, ואת האופן
הנורא בו מגיב פנחס בן אהרון: "וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא
וַיַּקְרֵב אֶל אֶחָיו אֶת הַמִּדְיָנִית לְעֵינֵי משֶׁה וּלְעֵינֵי כָּל
עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהֵמָּה בֹכִים פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד: וַיַּרְא פִּינְחָס
בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח
בְּיָדוֹ: וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל הַקֻּבָּה וַיִּדְקֹר אֶת
שְׁנֵיהֶם, אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל וְאֶת הָאִשָּׁה אֶל קֳבָתָהּ, וַתֵּעָצַר
הַמַּגֵּפָה מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". (שם)
בהמשך מתגלה לנו מי הם בני הזוג שחטאו:
"וְשֵׁם אִישׁ יִשְׂרָאֵל הַמֻּכֶּה אֲשֶׁר הֻכָּה אֶת הַמִּדְיָנִית זִמְרִי
בֶּן סָלוּא נְשִׂיא בֵית אָב לַשִּׁמְעֹנִי, וְשֵׁם הָאִשָּׁה הַמֻּכָּה
הַמִּדְיָנִית כָּזְבִּי בַת צוּר רֹאשׁ אֻמּוֹת בֵּית אָב בְּמִדְיָן
הוּא" (שם, פס'
חטא חמור זה גורם לאל לומר למשה: "צָרוֹר
אֶת הַמִּדְיָנִים וְהִכִּיתֶם אוֹתָם: כִּי צֹרֲרִים הֵם לָכֶם
בְּנִכְלֵיהֶם אֲשֶׁר נִכְּלוּ לָכֶם עַל דְּבַר פְּעוֹר וְעַל דְּבַר כָּזְבִּי
בַת נְשִׂיא מִדְיָן אֲחֹתָם הַמֻּכָּה בְיוֹם הַמַּגֵּפָה עַל דְּבַר
פְּעֹר" (שם, פס'
אם כך, נפתרה התעלומה: מדיין קשורים למואב.
בגלל מעורבותם בסיפור בלק ובחטא של בעל פעור גזר האל על משה להכות את המדיינים. מסביר
הרמב"ן (בעקבות חז"ל):
וטעם
'בנכליהם' (פס'
שנאמר (לעיל, כ"ב ד) 'ויאמר מואב אל זקני מדין', כי בהם נתייעצו מתחילה, והם נתנו עצה זו
למואב, שתזנינה בנותם עמהם ויצמידו אותם לבעל פעור להדיחם מעל השם… ועוד ששלחו להם
בת מלכם לזנות עמהם, וזה טעם 'ועל דבר כזבי בת נשיא מדין אחותם', כי לולי מדעת
יועצי המלכות נעשה, כבודה בת מלך במדיין. מה תבקש בשטים בערבות מואב לבוא אל מחנה
עם אחר? כי ישראל בערבות מואב, בשטים היו, ומאין תבוא שם המדיינית הזאת? אבל היתה
יפת תאר מאד, ושלחו אותה זקני מדין שם כי אמרו: בתואר אשה יפה רבים הושחתו.
כלומר: רמב"ן רואה במדיינים את היוזמים
של חטא בעל פעור. לכן האל מצווה להכותם. ורש"י, בעקבות חז"ל, מוסיף עוד
נקודה: "ואת מואב לא ציווה להשמיד, מפני רות שהייתה עתידה לצאת מהם".
והמעגל אכן נסגר כאשר בפרקנו בני ישראל הורגים
את אביה של כזבי, וכן את בלעם: "וְאֶת מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל
חַלְלֵיהֶם… חֲמֵשֶׁת מַלְכֵי מִדְיָן וְאֵת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר
הָרְגוּ בֶּחָרֶב" (במדבר
ל"א 8).
אבל למה דווקא על משה, שיש לו קרבה משפחתית
למדיין, מצווה האל שיכה את המדיינים? ולמה חשוב שמשה יבצע זאת לפני מותו? אלו
שאלות קשות.
רש"י כותב על במדבר כ"ב: "ומה
ראה מואב ליטול עצה ממדיין? כיון שראו את ישראל נוצחים שלא כמנהג העולם, אמרו:
מנהיגם של אלו – במדיין נתגדל. נשאל מהם מה מידתו. אמרו לו: אין כוחו אלא בפיו.
אמרו: אף אנו נבוא עליהם באדם שכוחו בפיו".
כלומר: דווקא בגלל שמשה הפך למנהיג כשהיה
במדיין (מעמד הסנה התרחש כשהיה רועה את צאן יתרו חותנו) – המואבים התייעצו עם
המדיינים. אם ננסה למצוא בזה רמז לשאלתנו – אולי דווקא בגלל שמשה הפך למנהיג כשהיה
במדיין – האל מטיל עליו "לסגור מעגל" ולסיים את מנהיגותו במעשה הקשור
למדיינים. ייתכן שזה מסביר את לשון היחיד בדיבור האלוהי: "נקום" – דווקא
אתה, משה.
וייתכן שיש בדברי רש"י רמז נוסף:
המדיינים אמרו למואבים שכוחו של משה הוא בפיו, ולכן המואבים פנו לאדם שכוחו בפיו
(בלעם). קצת אירוני שדברים אלו נאמרים על משה, האיש שטען שהוא כבד פה וכבד לשון
כדי לנסות להתחמק משליחותו. אבל משה עבר כברת דרך. הוא כבר לא כבד פה וכבד לשון.
החטא שלו ושל אהרון, שבגללו נענשו בכך שלא ייכנסו לארץ, קשור לאופן שבו דיברו
אל העם והכו בסלע, במקום להסתפק בדיבור אל הסלע.
האל אמר למשה בקצרה: "נְקֹם נִקְמַת
בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים" (במדבר ל"א
2). משה אומר לעם:
"וְיִהְיוּ עַל מִדְיָן לָתֵת נִקְמַת ה' בְּמִדְיָן" (שם,
פס' 3),
וממשיך ומפרט מי יצא למלחמה (מידע שהאל לא מסר לו). "אור החיים" שואל:
"למה שינה [משה] מדברי ה'? כי ה' אמר אליו: 'נקום נקמת בני ישראל', והוא אמר:
'נקמת ה" והיה צריך לדייק מאמר ה'". ותשובתו: "ומשה נתחכם לעשות
הדבר בדרך זה, לקיים הנקמה של ישראל שנצטווה עליה במאמר 'נקום'".
כאשר חוזרים החיילים אחרי הניצחון על מדיין עם
השלל, הנשים והילדים, משה כועס עליהם: "וַיִּקְצֹף משֶׁה עַל פְּקוּדֵי
הֶחָיִל שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת הַבָּאִים מִצְּבָא
הַמִּלְחָמָה" (שם, פס'
ואת כל הנשים שאינן בתולות. רק התינוקות ממין נקבה והנערות הבתולות נשארו בחיים.
מה אנחנו למדים מזה? בסוף ימיו משה יודע לדבר
בצורה מתוחכמת כדי להכות במדיינים. משה כועס. אולי יש כאן ביטוי לאכזבתו מכך שנגזר
עליו לא להיכנס לארץ (וראו בפרשת "ואתחנן"), ואולי המסע הקשה במדבר גרם
למשה ללמוד לדבר יותר ולהכות יותר. משה הפך לאיש קשה.
בהקשר זה מעניין לציין שעל פי התנ"ך,
עמים רבים איתם היו לנו סכסוכים בתקופת התנ"ך הם צאצאי אברהם או קרובי משפחתו
(עמון ומואב – בניו של לוט, ישמעאל – בנו של אברהם, אדום, הוא עשו – בנו של יעקב).
האם זה מלמד אותנו שקרבה עלולה להפוך לעוינות? ואולי המסר הוא הפוך: כיוון שאנו
קרובים, אנו עשויים להתגבר על המחלוקות ולמצוא פתרון?
משה לא ניצל את קרבתו למדיינים כדי לנסות
להתפייס עימם. להפך: קרבתו אליהם הפכה את הנקמה לקשה ביותר. אולי קשה לנו יותר
לסלוח לקרובים לנו כאשר הם חוטאים. משה הוא אדם גדול, אבל גם הוא אנושי.
1. כשאברהם הצטווה על ידי האל לציית לשרה
ולשלח את ישמעאל נאמר: "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל
אוֹדֹת בְּנוֹ" (בראשית כ"א
הרב ד"ר איריס יניב היא רב
חילונית-הומניסטית. היא מרצה, מנחה סדנאות ועורכת טקסים בהשראת ארון הספרים
היהודי.
יואל יוסף פיין ז"ל
ביום השנה ה-
למותו של יואל,
ניפגש לערב-לימוד כדי להתייחד עם זכרו
ביום ד', כ"ח בתמוז תשע"ו (3.8.
התכנסות:
תחילת השיעור: 20.00
השיעור לזכרו ינתן ע"י לאה רוזנטל – מורה לתלמוד במכון פרדס ובתיכון פלך
מרים, דבורה, נעמי ואפרים פיין
הערב יתקיים בבית הכנסת של קהילת ידידיה
רחוב ליפשיץ
(סוף רחוב גד, שכונת בקעה) ירושלים
מהנעשה בתנועה
ביום שישי י"ח בסיוון
תשע"ו 24.6.20
הפעילים של תנועת עוז ושלום-נתיבות שלום המתחדשת בבית כנסת ידידיה, רחוב ליפשיץ
לארגון שלנו, שיאפשר לנו לגשת לאחר מכן לבחירת הנהלה חדשה ויתר בעלי תפקידים, כדי
לצאת לדרך עם מטרות ברורות. בכנס השתתפו למעלה מ-50 איש ממקומות שונים בארץ.
פרטים על הכנס ותמונות בעמוד
הפייסבוק:
https://www.facebook.com/ozveshalom.netivotshalom/posts/1743087169310358
הנהלת העמותה "עוז ושלום" החליטה לחזור לגביית
דמי חברות, בסך 40 ₪ לשנת 20
– 20 ₪.התשלום -.
העברה ישירה לבנק לאומי סניף 9
מספר חשבון 09973803.
לא לשכוח לשלוח למרים פיין רכזת המשרד מייל המודיע על העברת
התשלום, כדי שהיא תוכל לעקוב אחר התשלומים – ozveshalomns@gmail.com.
רק משלמי דמי חברות יהיו בעלי זכות הצבעה באסיפת חברים שאנו
מתכננים!
ובכלל: תרמו לעוז ושלום עוד היום,
וקבלו פטור ממס לפי סעיף 46א
עמדת תנועת עוז ושלום-נתיבות שלום
תפיסתנו הציונית-דתית רואה בתקומתנו הלאומית בארץ ישראל אתגר
מוסרי ורוחני ומאמינה שתורת ישראל יכולה לשמש מצע לבניית חברה מוסרית וצודקת,
החותרת לשלום והמכבדת כל אדם שנברא בצלם
שלום צודק – השלום הינו ערך דתי ומטרה חיונית בחיי הפרט
והכלל. כמו העלייה ובניין הארץ, אין להשאיר אותו בגדר של משאת נפש לימות המשיח.
עלינו לחתור ליצירת מציאות מדינית של שלום עם שכנינו המבוססת על כבוד הדדי ושיתוף
פעולה – "לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום". שלום אמת
לא ייכון אלא על בסיס של צדק. הכלל הגדול "מה ששנוא עליך על תעשה לחברך"
חל גם על היחסים שבין עמנו ובין העם הפלשתינאי.
חביב אדם שנברא בצלם – מדינה יהודית נדרשת
להקפיד על כבודו של כל אדם- יהודי וערבי כאחד. "ממלכת כהנים וגוי קדוש"
אינה רשאית לכפות את שלטונה על אוכלוסיה ערבית גדולה, המחוסרת כל זכויות פוליטיות,
לצד מתיישבים יהודים בעלי זכויות אזרח מלאות. עינינו רואות כיצד השליטה הממושכת
רבת השנים על העם הפלשתינאי מעוותת את דמותנו היהודית וערכינו הדמוקרטיים, מערערת
את שלטון החוק, מקהה את רגישותנו המוסרית, מעודדת מגמות אלימות בשני הצדדים
ומנציחה את הסכסוך ושפיכות הדמים המתמשכת. אנו מצווים להשיב את קדושת החיים, שלום
הבריות וכבוד הבריות לראש סולם העדיפויות של הציונות הדתית – "שאין משפטי
התורה נקמה בעולם אלא רחמים וחסד ושלום בעולם".
הר הבית והמקומות הקדושים – שאלת השליטה
על הר הבית מאיימת להפוך את הסכסוך בינינו ובין הפלשתינאים מסכסוך לאומי לסכסוך
בין דתי. גישה דתית אמיתית שוללת את הפיכת האמונה הדתית לתביעה לשלטון על מקום,
יהיה קדוש ככל שיהיה. להיפך – מקום קדוש ראוי לו שלא יהיה בבעלותו של אף גורם
אנושי, ויהיה פתוח לכל המאמינים.
גאולת העם בארצו – ציונות של אמת חותרת
לא רק לגאולה הארץ, אלא לגאולת העם בארצו. תפיסה זו מחייבת שינוי בסדר העדיפויות
הלאומי – הקצאת משאבים לצמצום פערים חברתיים וכלכליים, לחינוך ולטיפוח סובלנות
דתית ופוליטית.
קוראים יקרים
אנחנו זקוקים לעזרתכם
על מנת שנוכל להמשיך את מפעל "שבת שלום" על הוצאותיו הצנועות,
הכוללות הדפסה והפצה.
המחאות לפקודת עוז
ושלום (לציין שהתרומה היא עבור שבת שלום) ניתן לשלוח לידי מרים פיין, דוסטרובסקי
9, ירושלים, 933806
ניתן גם לתרום באמצעות
העברה ישירה לבנק לאומי סניף 9
חשבון 09973803.
לא לשכוח לשלוח
למרים פיין, רכזת המשרד, מייל המודיע על העברת התשלום,
כדי שהיא תוכל לעקוב
אחר התשלומים – ozveshalomns@gmail.com.
התרומות מוכרות
לצורך פטור ממס לפי סעיף 46א
להפצת המהדורה המודפסת,
לקבלת המהדורה האלקטרונית ולבירורים:
0523920206 – ozveshalomns@gmail.com
עורך אחראי – פנחס
לייזר; מזכירת המערכת – מרים פיין
לתגובות ולתיאום
דברי תורה: pinchas.leiser@gmail.com
עוז ושלום –
נתיבות שלום http://www.netivot-shalom.org.il